.:Sesungguhnya Cintailah Ulama,seperti mencintai rasul kerna mereka pewarisnya..Ya Allah Ya Tuhan kami, Jadikanlah kami orang yg menyintai dan diCintai ,limpahilah CintaMu Ya Rabb :.

Friday, February 20, 2009

besi yang bengkok

Firman rabbila'lamin : Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi mengasihani. Demi masa sesungguhnya manusia itu sentiasa dalam kerugian.surah al-asr. Benarlah apa yang mafhum daripada maksud ayat ini.Kehidupan yang telah diberikan Allah kepada aku jika dihitungkan dengan amalan tak mampu untuk aku menikmati syurganya akan tetapi sabagai hamba yang sentiasa dalam kelemahan hanya mampu berdoa agar bersama-sama dengan nikmat ilahi.Bagaimanakah cara untuk aku mendapatkan nikmat itu?sebagai seorang hamba aku perlu sentiasa mengingatinya setiap masa dan banyak lagi cara untuk mendapatkan kenikmatan itu.tambahan lagi aku ini sebagai penuntut ilmu setiap apa yang aku lakukan jika lari dari landasan akan menyebabkan tiada keberkatan dalam ilmu itu.sebagai penuntut ilmu banyak ujian yang perlu aku hadapi dan sabar melaluinya akan tetapi jika aku memahami secara mendalam maksud ayat quran diatas pasti aku dalam golongan ornag sentiasa dalam kerugian.ya Allah masukkanlah aku dan orang2 muslimin dalam golongan orang yang beruntung disisimu.

Lama..dah aku berada di mesir tetapi masa itu terlalu pantas meninggalkan sedangkan diri ini belum lagi mampu untuk mendisplinkan diri apatah lagi hendak mendisplinkan orang lain.Bagaimana amanah kedua ibu bapa aku yang ingin anaknya belajar bersunguh-sunguh,sentiasa menuntut ilmu dengan alim-ulamak?Masa aku mendalami ilmu bersama guru-guru tidak cukup jika dibandingkan dengan masa aku bersama dunia ini.Aku perlukan dunia tetapi dunia yang dapat membawa aku kebahagian dan kenikmatan di akhirat.Ya ilahi bantulah hamba yang faqir lagi hina dalam membetulkan besi yang bengkok sebelum ni agar ia sentiasa lurus menghadapmu.Besi yang bengkok payah diluruskan tapi dengan kekuasaanmu terlalu mudah untuk diluruskan.Akhirilah kehidupan ku bersama-sama orang yang diredhai dan memperjuangkan agamamu.Firman Allah ta'ala 1. Demi Masa!2. Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian -3. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.


 

ZAQAZIQQ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by IBNUIMRAN for MUJAHIDDIN