.:Sesungguhnya Cintailah Ulama,seperti mencintai rasul kerna mereka pewarisnya..Ya Allah Ya Tuhan kami, Jadikanlah kami orang yg menyintai dan diCintai ,limpahilah CintaMu Ya Rabb :.

Wednesday, September 10, 2008

muhasabah seorang muslim

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa seorang badui datang menemui Rasulullah saw. lalu berkata: Wahai Rasulullah, tunjukkanlah kepadaku suatu perbuatan yang apabila aku lakukan, aku akan masuk surga. Rasulullah saw. bersabda: Engkau beribadah kepada Allah tanpa menyekutukan-Nya dengan sesuatu, mendirikan salat fardu, membayar zakat dan puasa Ramadan. Orang itu berkata: Demi Zat yang menguasai diriku, aku tidak akan menambah sedikit pun dan tidak akan menguranginya. Ketika orang itu pergi, Nabi saw. bersabda: Barang siapa yang senang melihat seorang ahli surga, maka lihatlah orang ini..pujian ku tinggikan kehadrat ilahi yang menjadikan manusia ini penuh dengan keunikan tetapi diriku masih lagi belum mensyukuri nikmat yang ia berikan itu..bagaimanakah perlu aku mensyukuri...?ya rabbulalamin...sempurna kah amalan ini tika hadirnya bulan yang penuh keberkahan..yang setiap amalannya berganda2 kebaikannya...ya allah ya tuhan ku aku perlu lagi muhasabah diri ini dari pelbagai ujian dan cabaran dalam realiti kehidupan..berikan lah hamba yg lemah ini kekuatan dalam melakukan amal ibadat kepada mu..jauhkan kan dari pelbagai ujian keduniaan,kewanitaan,kebendaan..

sempena sahrul karim jadikannlah aku sebagai penuntut ilmu yang menghambakan diri pada mu disamping redha dengan apa yang kau berikan padaku..jadikanlah aku daripada golongan orang2 yang najihin dalam kehidupan dunia serta akhirat.ya allah ya tuhanku jangan lah kau hilangkan keberkatan setiap ilmu yang kau berikan padaku sebagaimana Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Di antara tanda-tanda hari kiamat ialah diangkatnya ilmu, munculnya kebodohan, banyak yang meminum arak, dan timbulnya perzinaan yang dilakukan secara terang-terangan.
jauhkanlah kami daripada golongan ini..dekatkanlah kami bersama orang2 yang diredhaimu...kepadamulah kami sentiasa mengharap
 

ZAQAZIQQ Copyright © 2009 WoodMag is Designed by IBNUIMRAN for MUJAHIDDIN